Seks je...
 

Hafner Mateja, Ihan Alojz:
PREBUJANJE: Psiha v iskanju izgubljenega Erosa – psihonevroimunologija
 
 
 
 
 
 
« Na seznam vseh člankov

Stres in debelost pri ženskah

Stres in stresno doživljanje že dolgo veljata za dejavnika tveganja za debelost. V ameriški študiji, objavljeni v publikaciji Biological Psychiatry, so strokovnjaki osvetlili način, kako stres in depresivno razpoloženje vplivata na metabolično presnovo prehrane, ki vsebuje veliko maščob. Po navedbah naj bi stresni dogodki imeli vpliv na upočasnitev presnovnega metabolizma pri ženskah, kar lahko vodi v pridobivanje telesne teže na dolgi rok. Hipotezo so preverjali na dveh skupinah žensk. V primerjavi s skupino, ki ni doživljala stresa, so ženske, ki so bile pod izrazitim stresom porabljale kalorije in maščobo počasneje. Po besedah vodje študije Janice Kiecolt-Glaser, ki dela na The Ohio State University College of Medicine, je pridobivanje telesne teže zaradi upočasnitve metabolizma posledica stresnega doživljanja.

V raziskavo je bilo vključenih 58 žensk v srednjih letih (povprečna starost 53 let), ki so morale pojesti obrok z veliko maščobami. Medtem so jim merili bazalni metabolizem, ki pove koliko kalorij porabi telo v mirovanju. Predpisan obrok je vseboval 930 kalorij in 60 gramov maščob. Raziskovalci so pripravili dva obroka, testnega z veliko nasičenih maščob in kontrolnega, ki je vseboval več zdravih maščob. 24 ur pred predpisanim obrokom, so jim priskrbeli tri standardne obroke. Zadnjih 12 ur pa so se udeleženke morale postiti. Metabolne teste so ponavljali v 20-minutnih intervalih naslednjih 7 ur po zaužitem obroku, da bi videli kakšna je poraba maščob in kalorij. Vzporedno so merili tudi stresni hormon kortizol, inzulin, glukozo in maščobe v krvi.

Poleg omenjenih meritev, so uporabili tudi več vprašalnikov z namenom ocene simptomov depresije oz. depresivnega razpoloženja in fizične aktivnosti, hkrati so jih intervjuvali o morebitnih stresnih dogodkih prejšnjega dneva.  

V povprečju je 31 žensk, ki so izpostavile vsaj en stresni dogodek v prejšnjem dnevu, pokurilo 104 kalorije manj od udeleženk, ki niso doživljale stresa. Kar v enem letu lahko pomeni tudi zvišanje telesne teže za 5 kg. Te so imele tudi višji nivo inzulina in počasnejšo presnovo maščob, dejavnika, ki sta ključna za skladiščenje maščob in pridobivanje telesne teže. Rezultati so bili enaki, ne glede na tip obroka, ki so ga udeleženke zaužile.

Kot pravi Janice Kiecolt-Glaser, profesorica psihiatrije in psihologije, stres lahko vodi v pridobivanje telesne teže na dolgi rok. Iz dosedanjih študij je jasno, da po nezdravih živilih posegamo, kadar se ne počutimo dobro oz. smo pod stresom. Ta študija pa je osvetlila tudi dejstvo, da se ob stresnem doživljanju upočasni tudi presnova in posledično porabljamo manj kalorij.

Ekipa je prav tako ugotovila, da imajo učinki stresorja na zvišanje ravni inzulina časovno komponento: inzulin je namreč drastično porasel kmalu po zaužitju obroka in padel na raven, ki so ga beležile ženske brez stresnega doživljanja, v 90-minutnem intervalu. Ženskam, ki so imele diagnosticirano depresijo, skupaj z evidentiranim stresnim dogodkom, so takoj po obroku maščobe (trigliceridi) najbolj poskočile.

Zato je še toliko bolj pomembno, da je na našem jedilniku in navsezadnje v našem hladilniku veliko zdravih manj kaloričnih opcij, po katerih lahko posežemo, kadar nas presenetijo stresni dogodki.

Rezultate študije je teoretsko podprl tudi Brian Baldo, raziskovalec na Oddelku za psihiatrijo, na University of Wisconsin. Kot pravi je uživanje hrane z visoko vsebnostjo maščob in kalorij način samozdravljenja za pomiritev prekomernega odziva na stres. Stres nam narekuje, da posegamo po hrani, ki vsebuje veliko maščob in našemu telesu hkrati preprečuje učinkovito porabo teh kalorij in posledično vodi v skladiščenje maščob.

Vir: Kiecolt-Glaser K. Janice, et al. Daily Stressors, Past Depression, and Metabolic Responses to High-Fat Meals: A Novel Path to Obesity. Biological Psychology, July 13, 2014. Dosegljivo na: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006322314003850.


Ustvarjalni managerKronične bolezniDieta z izgorevanjemPsihosintezaRekreacija in šport
Citat meseca: Albert Einstein: Intuicija je sveti dar, razum je njen sluga. Zgradili smo družbo, ki ceni sluge in je pozabila dar.