Seks je...
 

Hafner Mateja, Ihan Alojz:
PREBUJANJE: Psiha v iskanju izgubljenega Erosa – psihonevroimunologija
 
 
 
 
 
 
« Na seznam vseh člankov

Dobri, slabi in umazani jaz

S kaloričnim omejevanjem in vadbenimi zahtevami je težko živeti že kratek čas, kaj šele preživeti preostanek življenja. Zato pri hujšanju prihaja tudi do vmesnih neuspehov. Zaznavanje neuspeha lahko povzroči občutek sramu, zaradi katerega drugim in sebi težave prikrivamo. Bolje je, če neuspeh sprejmemo zgolj kot slabo izkušnjo na svoji poti do uspeha.

Lastna samopodoba ali samovrednotenje je odsev naših številnih življenjskih izkušenj in njihovih razvrstitev. Obstajata dve kategoriji vrednotenja jaza. Imamo dobri in slabi jaz. Izkušnje ocenjujemo kot dobre ali slabe na temelju pravil, ki smo jih sprejeli od staršev. V otroštvu prevladujejo pravila staršev. Naše občutenje jaza temelji na tem, kako pazljivo sledimo njihovim pravilom. Če smo večino časa sposobni zadovoljiti pričakovanja, se počutimo zadovoljne. Ko naša dejanja naletijo na neodobravanje, se počutimo krive in osramočene. Ta čustva nam sporočajo, da je slabi jaz prekršil pravila, naval čustev pa nas opozarja, naj ne prekoračimo črte.

Taka organiziranost jaza je logična. Obstaja dobro in slabo, pravilno in nepravilno: če sledite pravilom, bodo drugi zadovoljni in počutili se boste dobro. Če prekršite pravila, ne boste zadovoljili drugih in počutili se boste slabo. Obstaja še tretja raven, ki jo dr. Stephen Van Schoyck imenuje umazani jaz. Temelji na nesmiselnih izkušnjah, ki čustveno vplivajo na našo sposobnost delovanja.

Mešana sporočila
Izkušnje, ki so nesmiselne, prispevajo k prevladi umazanega jaza in vsebujejo mešana sporočila. Ta prejmemo vsakokrat, ko so besede in vedenje posameznika neskladne. Posameznik, ki ga pestijo težave s telesno težo, neštetokrat naleti na draženje v zvezi s tem. Pretežke najstnike opominjajo, naj ne jedo toliko. Ko se razjezijo in zabrusijo, naj jim dajo mir, jih starši zavrnejo z utemeljitvijo, da so posredovali zgolj zato, ker želijo pomagati. Mož bo hitro kaj pripomnil, ko bo žena jedla sladico, vendar bo zanikal, da ga njena telesna teža moti. Šef bo izjavil, da človekova telesna teža ni povezana z uspehom na določenem delovnem mestu, vendar bo zavrnil prošnje pretežkih ljudi za novo delovno mesto.

Čustveni odzivi na to zmedo so resni in porazni. Ustvarjajo strah, grozo, paniko, velike količine krivde in neizmerno sramoto. Čustva so tako močna, da se predebeli ljudje bodisi izognejo situacijam, ki jim povzročajo slabe občutke, ali pa sprejmejo navzkrižno in zbegano stanje brez kritičnega pregleda. Pretežki posamezniki imajo visoko stopnjo obvladovanja, da se izognejo vsaki situaciji, ki jim služi kot opozorilo. Na primer, ne bodo oblekli kratkih hlač, rekli si bodo: "Nikoli jih ne bi mogel obleči. Niso zame. Ne morem pojasniti, zakaj čutim tako. Preprosto ne morem tega storiti."

Maščobni ščit
Zmožnost upravljanja s čustvi dobrega in slabega jaza pa ne velja za čustveno raven, povezano z umazanim jazom. V čustvenih reakcijah umazanega jaza ljudje otrpnejo in se izognejo težavnim situacijam. Na žalost pa se ne morejo vedno umakniti situacijam, ki sprožijo skrajne reakcije umazanega jaza. Za ljudi, ki hujšajo, je določen neuspeh neizogiben. Težko je vzdrževati popolno privrženost vadbenemu programu. S kaloričnim omejevanjem je težko živeti že kratek čas, kaj šele preživeti preostanek življenja. Če zaznavanje neuspeha povzroči izbruh pretirane sramote umazanega jaza, potem izkusijo vztrajen, neustavljiv strah in paniko. Pobegnejo stran od izkušnje, zanikajo, da se je zgodila in celo popačijo spomin nanjo. Najpomembnejše je, da se iz izkušnje ničesar ne naučijo. Količina krivde in sramu je tako velika, da se izogibajo ali popačijo svoj spomin v želji po prikrivanju. Pri umazanem jazu ni prostora za učenje s poskusi in napakami. Čustva so prevelika in premočna. Mogoče jih je nadzirati samo z izogibanjem.

Pri večini ljudi, ki imajo težave s telesno težo, je močneje razvit umazani jaz. To so ljudje, ki so jim očitali, da so šibki, leni in brez samonadzora. Veliko jih verjame temu opisu in ga celo sprejemajo. Ko je umazani jaz tako razbohoten, so zanikanje, prevračanje besed in izogibanje vedno prisotni. Prisotnost teh obrambnih mehanizmov nakazuje težave, saj kažejo na to, da oseba beži proč od svojih izkušenj in se ni sposobna iz njih učiti.

Umazani jaz prepoznavamo pri pacientih po njihovih reakcijah in obnašanju. Kazalec tega obnašanja je prisotnost nečesa, kar je ena od pacientk opisala kot svoj maščobni ščit. Ščit zajema vrsta stvari, ki jih ljudje počnejo, da bi opravičili svojo debelost ali odvrnili pozornost od nje. Vlogo maščobnega ščita lahko prevzame izreden trud pri delu. S tem skuša oseba zadovoljiti druge v upanju, da bodo spregledali njeno slabost pri hujšanju. Ščit se lahko ustvari tudi s posvojitvijo stereotipa o debelih z veselim vedenjem. Veliko pacientov skrije svojo potrtost in strah pred zavrnitvijo celo pred sabo. Nadomestijo jo z lažnim občutkom sprejetja ter postanejo središče družbene pozornosti, da bi opravičili svojo debelost. Naslednji primer je nekaj, kar je veliko pacientov poimenovalo nezavedno prehranjevanje. Poročajo, da velikokrat jedo, ne da bi se tega zavedali: grizljajo v kuhinji med kuhanjem, jedo narezke med pripravljanjem sendvičev za otroke, použijejo ostanke, ko čistijo kuhinjo in podobno. Z nezavednim prehranjevanjem želijo goljufati pri količinah vnosa hrane zato, da se ne bi soočili z resnico. To izkrivljenje kaže na nenaraven odnos do hrane, ki ne dovoljuje prehranjevanja iz užitka. Ljudje, ki hujšajo, poskušajo potlačiti svojo potrebo po okusu in užitku, ali kar je še slabše, jo izkriviti, da postane sprejemljiva.

Nekateri pacienti imajo manjši umazani jaz. Prepoznajo, da si drugi marsikdaj nesmiselno razlagajo njihove težave s telesno težo. Zavedajo se, da ne jedo več kot njihovi prijatelji in nekateri celo telovadijo več. Veliko pacientov ugotavlja: "Ne razumem. Sem aktivna oseba. Čeprav ne telovadim tako redno, kot bi moral, vedno nekaj delam. Nikoli ne posedam naokoli. Torej, kako to, da sem debel?" Zavedajo se, da nekaj nima smisla in iščejo drugačen odgovor. Medtem ko se morebiti počutijo slabo zaradi svoje telesne teže, se ne izogibajo ali izkrivljajo položaja. Težavo izzovejo in se z njo soočijo. Trudijo se postaviti svoje izkušnje v dober ali slab del jaza. Tako je tudi morebitni neuspeh le slaba izkušnja, ki ji bo kmalu lahko sledila tudi kakšna boljša.

ABC hujšanja
o Zanikanje je znamenje umazanega jaza. Primeri zanikanja so: izogibanje tehtnici ali ogledalu, nezavedno prehranjevanje, skrivanje hrane, prehranjevanje, ko drugih ni zraven, upiranje vodenju dnevnika prehrane in tako naprej.
o Sram raste, ko je skrit. Oblecite kopalke in pojdite na plažo. Ne skrivajte se v hlačah ali vrečastih oblekah. Jejte, kar želite, ko greste ven.
o Zaupanje je protistrup za sram. Zaupajte svojim nagonom o hrani. Naložite si dodaten obrok, če ga res želite. Lahko ga boste porabili z vadbo. Zapomnite si, da je včasih na krožniku korenje ali zelena, včasih pa pica.
o Pretiran nadzor pripelje do naglih nepremišljenih dejanj. Primeri pretiranega nadzora vključujejo drastične diete, izogibanje hrani, ki si jo želite, hujšanje med dopustom ali prazniki, delitev hrane na dobro in slabo, nestvarne cilje o telesni teži glede na vašo telesno stopnjo izgorevanja in pričakovanje velike izgube telesne teže.
o Če izgubite nadzor nad hrano, obstaja velika verjetnost, da se preveč trudite. Samoobtoževanje vam ne bo pomagalo pri odkrivanju tega, kaj morate naslednjič spremeniti.
o Samopodobo si gradimo z učenjem in s stalnimi izboljšavami.

Mateja Hafner, dr. med. 

Ustvarjalni managerKronične bolezniDieta z izgorevanjemPsihosintezaRekreacija in šport
Citat meseca: Albert Einstein: Intuicija je sveti dar, razum je njen sluga. Zgradili smo družbo, ki ceni sluge in je pozabila dar.